Alumínium öntése házilag

Egy ideje már próbálkozok az alumínium öntéssel, de eddig inkább kevesebb, mint több sikerrel: https://www.youtube.com/watch?v=JeP-Iq6VyT8, https://www.youtube.com/watch?v=5_FwtuAA9tU, https://www.youtube.com/watch?v=w-WN976cs-M

Egyik első próbálkozásom:

alumínium hibás öntés

A mai próbálkozásom végre elfogadhatóeredményt adott. Még van mit javítani az eredményen, de már megvan a megfelelő módszer, már csak finomítani kell. Ez volt a sablon, ami 3d nyomtatással készült:

3d nyomtatott öntőforma

És ez lett az eredmény:

Alumínium ékszíjtárcsa öntése házilag

Még néhány kép:

Ez a “pla vesztéses öntés”. Gipszet és homokot 1:1-es arányban (a szükséges mennyiségű vízzel) összekevertem, és ebbe ágyaztam a 3d nyomtatott sablont. Pár nappal később (ma) begyújtottam a “kókány-kohóba”, egy darabig a kályha tetején melegítettem a gipszformát, majd beraktam a tűztérbe. A pla kiolvadt, de a gipszformát még bennhagytam, hadd égjen ki (távozzon a gipszből a kötött víz). Közben az alumíniumot is betettem. Amikor az olvasztótégely már vörösen izzott, kivettem a gipszet, és egy vederbe raktam, aminek az alján volt pár centi homok. A tetejére “tölcsérnek” egy lyukas aljú konzervdobozt helyeztem, majd körülötte is feltöltöttem homokkal a konzervdoboz feléig.

Itt sajnos két hibát is elkövettem: egyrészt némi homok került a sablonba, ezért a tárcsa alja nem lett túl szép, másrészta konzervdoboz-tölcsért is ki kellett volna tölteni gipsszel, hogy csak egy vékony henger legyen a közepén a beöntőnyílás (így magasabban töltené ki az olvadt alumínium, ezért a sablonban nagyobb lenne a nyomás, ami kinyomná a légbuborékokat).

A sablonon ugyan hagytam két kis légtelenítőnyílást, de ezek túl kicsik voltak és eldugultak (még az öntés előtt a gipsztől), azért is maradtak légbuborékok a tárcsa szélén.

Ha ezeket a hibákat kiküszöbölöm, nagyon részletes tárgyakat is tudok önteni, hiszen a tárcsán a nem hibás részeken még a 3d nyomtatás csíkjai is látszanak:

Alumínium öntés házilag

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük