Szereztem egy kissé leharcolt elektromos kerékpár kereket, szélgenerátort építek belőle.
Levágtam a küllőket és szétszedtem, volt benne némi por: rozsda és alumíniumoxid. Kitisztítottam, de a csapágyak is lötyögtek, úgyhogy azokat újakra cseréltem.
Vettem egy szál 110-es szennyvízcsövet, levágtam 120 cm hosszúra, hosszába felvágtam háromfelé, ebből lett a három széllapát.
Megfelelőre vágott/kifúrt lemez és laposvas darabokkal rögzítettem a lapátokat a motorra.
Először itt használtam 3D nyomtatást a projekthez: a lapátok rögzítésénél a lapátok alá egy-egy nyomtatott “teknő” került. Így szorosan, megfelelő szögben lehet rögzíteni, és nagy felületen alá is van támasztva.
Második (vagyis negyedik, hiszen a lapát-alátétből 3 db kellett) nyomtatott alkatrész a motor egyik tengelyére egy kúp lett. Ez megakadályozza, hogy a tengely mellett víz kerüljön a csapágyhoz.
A szélirányba fordulás kerékpár kormány alkatrészek felhasználásával készült, a faroklemez egy régi számítógépház darabja (ez túl kicsi, később nagyobbra cserélem). Jelenleg egy ideiglenes, kb. 3 méteres oszlopon van.
A kerékpár motor, továbbiakban generátor, háromfázisú váltóáramot ad. Az áramot csak úgy nem lehet levezetni, mert a szélkerék a szélirányba forgás miatt előbb-utóbb feltekerné és/vagy elszakítaná a vezetékeket. Csúszógyűrűs megoldás kell. Lehet is kapni, alig 13 000 Ft, de nekem ide nem kell a profi, gyári cucc, úgyhogy inkább megoldattam olcsóbban.
A rézgyűrűk egy rézcsőhöz való T-idom feldarabolásával “keletkeztek”, a műanyag alkatrészek meg a 3D nyomtató közreműködésével.
Természetesen további kerékpár kormány alkatrészeket is tartalmaz. A gyűrűkhöz tartozó állórész bontott szénkefék 3D nyomtatott rögzítéssel.
Úgyhogy most itt áll a projekt. Holnap felszerelem a csúszógyűrűket, és már csak szél kell, hogy elkezdhessem a méréseket (üresjárati feszültség, stb…).
Az eddigiekről Youtube videók is készültek. Az első rész:
Második rész:
Folytatás lesz, amint gyűlik elég anyag hozzá.